Wat is je functietitel en wanneer ben je in dienst getreden bij Van Lanschot Kempen?
Ik ben in september 2019 in dienst getreden bij Van Lanschot Kempen in de functie van Compliance manager.
Kun je iets meer vertellen over Van Lanschot Kempen?
Van Lanschot Kempen (VLK) is een gespecialiseerde wealth manager met als doel het behoud en de opbouw van vermogen op een duurzame manier: zowel voor onze klanten als voor de samenleving waar VLK deel van uitmaakt.
VLK is actief onder de merknamen Van Lanschot, Evi en Kempen en heeft vestigingen in Nederland, België, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten. Er werken ruim 1500 FTE bij VLK. VLK is het oude onafhankelijke financiële instituut van Nederland (1737).
Jij komt van een kleine private bank en was onder meer op zoek naar andere collega’s en andere dynamiek en je wilde je graag verder ontwikkelen. Heb je dat gevonden Van Lanschot?
Hoewel ik het goed naar mijn zin had leek het mij na een aantal jaar leuk om in een nieuwe omgeving te werken. Ik had mijzelf twee voorwaarden gesteld. Ik wilde graag in de financiële wereld actief blijven en daarnaast werken in een grotere organisatie.
Een stap naar VLK, een medium-sized bank, leek mij daarom goed. Het werken in dit team bevalt nu goed. Ik ben zelf redelijk generalistisch ingesteld en werk nu met specialisten op uiteenlopende onderwerpen. Dat is erg leerzaam. VLK verleent naast private banking-diensten ook asset management en merchant banking-diensten, wat voor mij een nieuwe uitdaging vormde om verder te verdiepen.
Hoe ben je te werk gegaan na je start? Hoe heb je je de business en de bedrijfscultuur eigen gemaakt? Welke compliance-onderwerpen heb je als eerste opgepakt en hoe heb je dat bepaald? Waren er specifieke zaken die je als eerste aandacht moest geven?
Ik ben bij VLK niet op een specifieke rol binnen het team aangenomen. Ik heb de ruimte gekregen om te kijken waar ik met mijn kwaliteiten het meest kan bijdragen.
Na mijn start ben met verschillende teamleden gaan meewerken aan advisering en ondersteuning op de activiteiten Private banking, Asset management en Merchant banking. Ik heb dus vooral geprobeerd mij bezig te houden met uiteenlopende onderwerpen, ook als ik daar nog wat minder ervaring mee had. Op die manier kom je snel op verschillende plekken binnen het bedrijf, waardoor je automatisch de business en bedrijfscultuur oppikt.
Inmiddels heb ik een aantal specifieke verantwoordelijkheden binnen het team. Daarnaast neem ik deel aan diverse projecten, waardoor ik steeds met nieuwe onderwerpen te maken te krijgen.
Je hebt zelf een legal achtergrond. Wat vind jij daarvan, helpt jou dat bij de uitoefening van je functie?
En tot slot: zie jij een bepaalde ontwikkeling, een bepaalde trend aftekenen binnen het compliancewerkterrein? Bijvoorbeeld: gaat het meer en meer om gedragsbeïnvloeding, om integriteit en ethics? Of is er meer monitoring en reporting en zou je een link kunnen leggen met risk management?
Ik denk dat ik zeker veel profijt heb van mijn juridische achtergrond. Een belangrijk deel van het werk is toch om nieuwe wet- en regelgeving te identificeren, daarover te kunnen adviseren en ondersteuning bieden bij implementatie door de business. Door een juridische opleiding ben je comfortabel met veel lezen en natuurlijk in het bijzonder het lezen van juridische teksten.
Zelf ben ik echter ook steeds meer bezig met initiatieven op het gebied van data-gedreven werken. Ik vind het interessant om te kijken hoe je als compliance functie data in kan zetten om tijdbesparend te werken en bijvoorbeeld pro actief en voorspellend inzicht kan verkrijgen over wat er gebeurt in een organisatie. Ik denk dat in deze tijd, als gevolg van het vele thuiswerken, de ontwikkelingen op dit gebied ook vanuit compliance perspectief nog belangrijker gaan worden.
Ik probeer daarom steeds verder te leren over bijvoorbeeld de mogelijkheden die data-analyse kan bieden.