Kun je kort iets vertellen over je achtergrond, je huidige functie en ervaring met compliance?
Ik werk sinds maart 2020 als Compliance Officer bij Mollie. Nu dus precies een jaar. Ik heb geschiedenis gestudeerd in Amsterdam en ben daarna via een vriend begonnen op de klantacceptatie afdeling bij BinckBank. Na een jaartje ben ik het Compliance vak ingerold toen op de Compliance afdeling een positie vrijkwam. Ik heb bij BinckBank heel veel geleerd en ook heel veel lol gehad, maar na vier jaar als Compliance Officer had ik het gevoel dat ik toe was aan iets nieuws. Na wat omzwervingen bij Delta Lloyd Bank en Stater ben ik bij Mollie terecht gekomen en hier zit ik fantastisch op mijn plek. Ik vorm samen met vier andere collega’s de Compliance afdeling en we hebben een heel leuke samenwerking. Onze werkverdeling is op een heel organische manier ontstaan en we richten ons allemaal op de taken en onderwerpen die we het leukst vinden om te doen en die het best bij ons passen. Ik houd me voornamelijk bezig met de riskmanagement kant van Compliance, dus met de SIRA, het inrichten van het beheersingsraamwerk en alles rondom transactiemonitoring. Hier lopen dan allemaal andere onderwerpen doorheen, zodat ik me in ieder geval niet hoef te vervelen.
Karstens Erents
Kun je kort iets meer vertellen over de onderneming Mollie en haar activiteiten?
Mollie is een payment service provider en heeft een PSD2 vergunning voor het verlenen van haar diensten. Mollie is actief in heel Europa met kantoren in België, Frankrijk en Duitsland. Mollie is de laatste jaren enorm gegroeid qua klanten, maar ook qua aantal medewerkers. Deze groei is nog verder versterkt door de enorme toename in online winkelen het afgelopen jaar. Toen ik vorig jaar maart begon bij Mollie was ik medewerker 200+ en nu werk ik alweer met ruim 400 collega’s. Mollie heeft als doel de ‘most loved PSP’ van Europa te worden door klanten een simpel en goed werkend product te bieden. Het ‘most loved’ wordt niet alleen extern uitgedragen, maar ook zeker intern. Mollie heeft een hele open en betrokken bedrijfscultuur, wat het heel fijn maakt om hier te werken.
Mollie is het prototype van een fintech en nu zelfs een Nederlandse ‘Unicorn’. Mollie heeft door de innovatieve tech nu de grootte bereikt waarop het fin gedeelte (en alle verplichtingen die daarbij komen kijken) een steeds prominentere rol gaat spelen. Dus er valt voor mij als Compliance Officer genoeg te doen.
Welke compliance-onderwerpen heb je als eerste opgepakt na je start bij Mollie en hoe heb je die bepaald?
Ik heb twee weken op kantoor gewerkt voordat we allemaal door Corona thuis gingen werken. Bij Mollie was alles echter qua thuiswerken heel goed voor elkaar en hadden we weinig moeite bij het omschakelen. Mijn eerste week bij Mollie bestond puur uit een onboarding week met elke dag een dagvullend programma met presentaties over alle ins en outs van de organisatie en hierna ben ik eigenlijk meteen begonnen met de onderwerpen waarvoor ik aangenomen was. Dit was onder andere het verder structureren van het monitoringsproces en de opvolging van onze aanbevelingen, het uitvoeren van onze operationele taken en ik ben veel opgetrokken met onze operational risk manager voor de vendor selectie van onze nieuwe GRC tool (red.: Governance Risk & Compliance Management Software). De onderwerpen zijn in grote mate bepaald in overleg met onze manager, maar ook voor een belangrijk deel door het bezig zijn met een onderwerp en hierin verbeteringen willen aanbrengen.
Wat zijn voor jou de belangrijkste speerpunten geweest van jouw Compliance beleid? Heb je samen met de directie hiervoor meetbare targets geformuleerd?
De gemene deler van alles waar ik mee bezig ben is om Compliance en alle processen die daarbij komen kijken naar een hoger volwassenheidsniveau te brengen. Deze niveaus vormen de basis van al onze activiteiten en zijn ook meteen de targets waar we ons werk aan kunnen meten. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat we voor alle processen beheersmaatregelen formuleren, inrichten, uitvoeren en ook daadwerkelijk toetsen. Alleen op deze manier ontstaat er een objectief beeld van het volwassenheidsniveau van ons gehele beheersingsraamwerk. Alle stappen die we samen bij Mollie zetten moeten ons verder in de goede richting helpen en bijdragen aan het beheersen van alle integriteitsrisico’s.
Compliance heeft soms toch nog de reputatie spelbreker te zijn, het ‘business prevention team’. Hoe zie jij dat en hoe slaag jij erin de business mee te krijgen?
Soms kan die indruk ook wel ontstaan op het moment dat we adviseren over het wel of niet live gaan van een bepaalde feature of een product. Dat is dan ook zeker niet het leukste onderdeel van je baan en heeft ook nogal wat impact op de organisatie, maar ook op je relatie met de betrokken collega’s. Daarom is het ook zo belangrijk om al heel vroeg bij een project betrokken te zijn en je input te geven. Dat is denk ik het voornaamste dat je kan doen om als Compliance deze mooie bijnaam te voorkomen.
Bij het dagelijkse werk, zoals bijvoorbeeld het accepteren van klanten is het vooral belangrijk om heldere kaders mee te geven. Al het beleid dat je opstelt moet simpel en uitlegbaar zijn. Hiermee voorkom je een hoop discussie en help je tegelijk ook je collega’s van het onboarding team die de integriteitsrisico’s van een bepaalde klant moeten kunnen uitleggen aan bijvoorbeeld sales collega’s.
Wat zijn volgens jou belangrijke vaardigheden om succesvol te kunnen zijn als Compliance Officer?
De eerste belangrijke die ik zou noemen is geduldig zijn. Je verandert de wereld niet in een middagje na een brainstormsessie. De tweede belangrijke vaardigheid of combinatie van vaardigheden is dat je open en eerlijk moet zijn en vooral niet terughoudend moet zijn om je mening te geven, ook niet als je in een volle vergaderzaal zit. Toen ik net begon als Compliance Officer vond ik dat nog weleens lastig. Dan wachtte ik op de kans om mijn punt te maken, maar dan kwam dat ideale moment niet en baalde ik achteraf dat ik niets had gezegd. Die gêne moet je van je af weten te zetten en dan word je steeds zekerder van jezelf en assertiever op dat soort momenten. De laatste vaardigheid die ik belangrijk vind is dat je relaties moet kunnen bouwen om zo een goed netwerk te onderhouden met collega’s. Als je elkaar kent en goed met elkaar gaat helpt dit bij iets voor elkaar krijgen.
Wat vind jij het meest interessant aan je werk op het gebied van Compliance?
Er zijn meerdere dingen heel interessant aan werken als Compliance Officer. Binnen een wat kleiner bedrijf als Mollie is het werk heel afwisselend. Ik ben bij veel onderwerpen betrokken, schrijf beleid, adviseer over tal van onderwerpen, maar ik ben ook operationeel bezig met bijvoorbeeld het monitoren van transacties. Hiernaast is het ook heel interessant om de directie te kunnen adviseren over integriteit en de cultuur binnen Mollie. Never a dull moment.